פורטל תחזוקת הבית - fixing.co.il
»

טכנאי מחשבים - תיקון מחשבים

תיקון מחשבים נראה לנו דבר סבוך ומורכב ופעמים רבות איננו מעוניינים לטפל בעצמנו בתקלה וממהרים להזמין טכנאי מחשבים וזאת, היות ואנו חוששים שניגרום לנזק נוסף. אם נבחן את הסיטואציה הרי שברוב המקרים מלכתחילה ניתן למנע אותה. כ- 75% מסך תקלות המחשב כיום הינם תקלות תוכנה שאותם ניתן למנע בעזרת מספר כלים שנועדו לשמש אותנו בתחזוקת המחשב. רוב רובם של הכלים האלו הינם כלים הקיימים בתוכנה המפעילה את המחשב היא מערכת ההפעלה ונידרש מאיתנו להכירם בצורה שטחית בלבד. כלים אלו יטפלו ברוב סוגי הבעיות בין אם דרך טיפול בבעיה הספציפית ובין אם בהחזרת מצב המחשב לקדמותו או שחזור מערכת ההפעלה לנקודת זמן קודמת.

סוגי מחשבים ואופי הטיפול בם

המחשבים כיום מתחלקים לשלוש קטגוריות עיקריות - שרתים, מחשבים שולחניים או מחשבים ניידים.

  • שרתים - הינם מחשבים רבי עוצמה אשר נועדו כשמם לשרת קבוצה של מחשבים אחרים, אם ברמה של שיתוף מידע, איכסונו או עיבודו. בעת רכישת שרת אנו רוכשים בדרך כלל חבילת שירותי תמיכה ואחריות בצד החומרה, התוכנה או שניהם היות ותיקון השרת דורש התמחות ספציפית בסוג השרת וביישומים בהם הוא תומך. במידה ואין בידינו חוזה שירות או אחריות, ניתן לפנות לטכנאי מחשבים ורשתות או טכנאי רשתות המוסמך לשם ביצוע תחזוקה או תיקון.
  • מחשבים אישיים - זוהי הקטגוריה הנפוצה ביותר. בסוג זה של מחשבים נמצא מחשבים של חברות מותג כדוגמאת IBM או HP וכן מחשבים הקרויים "תואמים". מחשבים תואמים הורכבו על ידי חברות גנריות ברובן באמצעות רכיבים יעודיים טובים יותר או פחות. היתרון במחשבים תואמים הינו במחירם ה"זול" ביחס למותגים בעלי אותו מפרט. החסרון כאמור הינו באיכות הרכיבים וההרכבה עצמה. בעת הצורך, כאשר נדרש לתיקון נוכל לזמן טכנאי מחשבים מוסמך אשר יאבחן לנו את התקלה יתן הצעת מחיר ובמידה ונסכים, יטפל בה.
  • מחשבים ניידים - אלו מחשבים אשר השימוש בהם צובר בהדרגה פופולריות בשנים האחרונות, בעידן התקשורת הניידת בכלל והרחבת השימוש באינטרנט אלחוטי וסלולרי בפרט. גם בקטגוריה זו, כבשרתים, מדובר במחשבים המשתייכים לחברות מותג המספקות חוזי שירות ואחריות. במידה וזו פגה ואנו נתקלים בבעיה פיזית במחשב, חזקה עלינו שנפנה לטכנאי מחשבים. היות ומדובר במותג ייחודי חשוב מאוד לדעת מראש, האם הטכנאי התנסה בתיקון ניידים בכלל ובדגם הספציפי בפרט.

כאשר ישנה בעיה במחשב ישנו צורך מהותי לאבחן את סוג הבעייה ובעיקרה השאלה האם מדובר בבעיית תוכנה או חומרה. החומרה, מהווה את ה"ברזלים" או החלק המוחשי במחשב. ואילו התוכנה היא המערכת המאפשרת את הפעלתם של התוכנות השונות או התוכנות עצמן. כפי שכבר ציינו, תקלות תוכנה נפוצות למדי וכוללות שיבוש הגדרות תוכנה המונעות פעולה תקינה, וירוסים, טפילים, העמסת מידע בהתקנות רכיבי תוכנה מיותרים ועוד.

היות ותקלות תוכנה אינן דורשות החלפת רכיבים במחשב הן בעיקרן (למעט מקרים ספציפיים) זולות יותר. בעת התיקון, טכנאי מחשבים מוסמך יוודא תחילה כי לא מדובר בבעית תוכנה הדורשת תיקון מינורי או אף פרמוט והתקנה מחדש בטרם יגש לביצוע תיקון והחלפה של חומרה יקרה

טיפולים או "תיקונים" שכיחים במחשב לדוגמא הינם ניקוי המחשב מקבצי זבל, איחוי של הדיסק הקשיח, הסרת תוכנות מיותרות, ניקוי וירוסים וטפילים אחרים וכדומה. אלו תיקונים נפוצים מאוד וטכנאי מחשבים מורגל בתיקונים מסוג זה. טכנאי למחשבים בעל ניסיון יוכל לתמחר את העבודה לה נדרש בטרם יגש לביצועה. יש להמנע מטכנאים אשר מציעים ביקור חינם אולם גובים לפי שעות ללא מתן הצעה קונקרטית ללקוח.

כיום ניתן למצא דור חדש של טכנאי מחשבים אשר פועלים בשיטה לא קונבנציונלית. במקום להגיע אל הלקוח ולטפל במחשב פרונטלית, הטכנאי מעדיף להתחבר מרחוק למחשב הלקוח ולקחת שליטה על המחשב היעודי ממסך המחשב שלו. בתמיכה מרחוק במחשב הלקוח טכנאי המחשבים מקבל את השליטה במקלדת,עכבר ומסך ובכך יכול לפעול ממחשבו שלו ללא הפרעה לתיקון המחשב המרוחק כאילו שישב פיזית לפניו. בתמיכה מרחוק ניתן לטפל כיום ברוב תקלות התוכנה אשר מהוות חלק מהותי מבין תקלות המחשב בכלל וזאת בתנאי ששני המחשבים מחוברים פיזית לתשתית האינטרנט.

היתרון,בשליטה מרחוק, בצד הלקוח הינו בקבלת שירות זמין ויעיל במידה שווה אשר אינו מפריע להתנהלות משרדו או סביבת עבודתו. בנוסף לכך, הלקוח יכול לשבת מול המחשב ולפקח על ביצוע העבודה היות וממקומו הוא יכול לראות כיצד הטכנאי ניגש להגדרות השונות במחשב על גבי צג המחשב. טכנאי המחשבים מרוויח מכך שאינו נדרש לצאת מהמשרד מהחנות או הבית ובכך חוסך זמן וכסף. בעצם חוסר התמחור של עלויות אלו הלקוח חוסך גם כן והשירות הופך לאטרקטיבי מתמיד.

לסיכום, יש צורך לדעת למי פונים. בכל בעיה או תקלה כדאי לפנות לקבלת שירות מטכנאי מחשבים מוסמך בעל תעודות. כמובן שיש לבדוק קודם אם המחשב נמצא תחת חוזה שירות או אחריות ולהפעיל אותם בהתאם אך גם במידה ולא נוכל לבדוק האם כלי התחזוק של מערכת הפעלה יכולים לעזור או אם ניתן לקבל שירות מוזל כשירותי תיקון ותמיכה מרחוק או הגעה לאבחון בעיות חומרה בחנות בה נקנה המחשב.